کد مطلب: 22202
  تاریخ انتشار:  1401/08/16 - 10:39


تشکیل صندوق "زیان و خسارت" در دستور کار

شرکت کنندگان در نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۷ توافق کردند تا در مورد جبران خسارت ناشی از تغییرات اقلیمی به کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر بحث شود.

شرکت کنندگان در نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۷ توافق کردند تا در مورد جبران خسارت ناشی از تغییرات اقلیمی به کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر بحث شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، نمایندگان نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان حاضر در نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد که روز گذشته (یکشنبه) در شرم الشیخ مصر افتتاح شد، توافق کردند تا در مورد جبران خسارت به کشورهای فقیر ناشی از گرمایش جهانی بحث شود. این اولین بار از زمان آغاز مذاکرات آب و هوایی است که موضوع بحث برانگیز در دستور کار قرار گرفته است.

این توافق گفتمان سازنده‌ای را در نشست آب و هوایی سازمان ملل ایجاد کرده است و دولت‌ها امیدوارند تحقق هدف جلوگیری از وقوع بدترین تاثیرات گرمایش جهانی حتی در صورت شکل‌گیری بحران‌های متعدد ممکن شود.

برای بیش از یک دهه است که کشورهای ثروتمند بحث‌های رسمی در مورد آنچه به عنوان صندوق "زیان و خسارت" شناخته می‌شود را رد کرده‌اند. هدف از تشکیل این صندوق آن است که کشورهای ثروتمند برای کمک به کشورهای فقیر به منظور مقابله با پیامدهای گرمایش جهانی، پول پرداخت کنند.

در نشست COP۲۶ که سال گذشته در گلاسکو برگزار شد، کشورهای ثروتمند از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا با پیشنهاد تشکیل نهاد تامین مالی صندوق زیان و خسارت مخالفت و از مذاکرات سه ساله برای بحث‌های تامین مالی حمایت کردند.

هر چند، فشار برای رسیدگی به این موضوع با افزایش وقوع حوادث جوی از جمله وقوع سیل اخیر در پاکستان که باعث شد خسارتی ۳۰ میلیارد دلاری به این کشور وارد شود و صدها هزار نفر بی‌خانمان شوند، افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، "سامح شکری"، وزیر امور خارجه مصر و رئیس نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد COP۲۷ در مراسم افتتاحیه گفت: در دستور کار قرار گرفتن این موضوع نشان دهنده احساس همبستگی برای قربانیان بلایای آب و هوایی است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان